White Jade River      
september 2018      






In Philadelphia, schrijft architectuur-criticus Inga Saffron voor de Philly van 4 augustus, zit de Cambodjaanse (Khmer) Preah Buddah Rangsey Temple nu al geruime tijd in de in 1904 gebouwde St. Andrews Lutheran Church, terwijl de bijbehorende uitvaartdienst sinds 2007 huist in een voormalige synagoge die er tegenover staat. De "churn" zoals zij de wijzigende bevolkingssamenstelling omschrijft, is in het recente verleden ontstaan doordat de ene bevolkingsgroep — joden en lutheranen — wegtrok of uitstierf, en een nieuwe bevolkingsgroep de in kwaliteit onderuitgezakte wooneenheden betrok. Zo gingen de joden en de blanke christenen, en kwamen de Vietnamezen, de Cambodjanen, de Laotianen, en Afro-amerikanen plus Latinos uit het zuiden. Zij hebben de buurt nieuw leven ingeblazen, schrijft Inga. Ze schrijft er niet bij dat ook dit weer een fase is, waar een andere of opgeknapte buurt andere bewoners zal ontvangen, zo de buurt al niet zal worden gesloopt en vervangen door een hoogbouw.

Vanuit Placerville, meer bepaald vanuit het Sonoma Mountain Park werden rond 14 augustus de zwarte rookwolken waargenomen van de bosbrand in West-CaliforniŽ. De monialen die daar wonen waren rond die dagen nog niet van plan, en ook nog niet uitgenodigd te vertrekken, maar het vuur kwam wel naderbij.
Als de kleine Sonoma-woestijn er aan gaat, dan gaat een niet onbelangrijk natuurgebied verloren.
Vanuit diezelfde vestiging in Placerville werden de supporters opgeroepen om tussen 12 en 14 september mee te doen aan een RISE march in San Francisco. Klimaatverandering lijkt daar een belangrijk thema te gaan worden.
Pasadena Now had op 14 augustus een artikel over Tzu Chi USA waar op dat moment $82,900 was opgehaald om 145 families te helpen die getroffen zijn door wat de Carr Fire wordt genoemd, de bosbranden die in CaliforniŽ grote uitgestrektheden in de as legden.
De taiwanese Tzu Chi organisatie is in principe een chinees-mahāyānistische organisatie waar het bodhisattva-ideaal voorop staat, de wens om anderen bij te staan. In die activiteit maakt de organisatie bepaald geen onderscheid tussen religies en ethnieŽn.

CBS Minnesota zette op 26 augustus een video online over de cambodjaanse Khmer boeddhistische tempel die niet langer in de bebouwde omgeving van Twin Cities te vinden is, maar een stukje verderop op het platteland. In de 3 min., 40 seconden film ziet de toeschouwer wat hij/zij in Vlaanderen en Nederland niet te zien zal krijgen; althans in Nederland geeft men er de voorkeur aan blanke boeddhisten in een aangepaste boeddhistische beleving voor het voetlicht te brengen. Onlangs werden uit een serie tv-gesprekken de themas sexueel misbruik en geweld gelicht(1).
Terugkerend naar Minnesota, de aan het woord zijnde monnik zegt, in vertaling: "de manier waarop je er uitziet, of je presenteert, de manier waarop je glimlacht ... is het resultaat van daden uit je verleden."
En daarmee zijn we bij die beleving van boeddhisme die in het westen amper bekend is. Zuchten we hier onder de grote vraagstukken, daar is de beleving die van de hele kleine dagelijkse handelingen kenmerkend voor de vraag of iemand zich senang voelt binnen zijn levensovertuiging en manier van leven.

(1) De daaropvolgende dagen bespeurde ik in zekere kring in de stad — met de vestiging van een psychiatrische inrichting kan het geheel soms wat ongebruikelijk overkomen — een "soort van" opluchting: gelukkig! Zij deugen ook niet.
Wel, dank aan de overtreders, goedpraters en tv-producenten! Daar zijn we dan weer goed mee. Wie weet verschijnt vandaag of morgen weer een "boedatje" op de toonbank van de twee hashkoten: alles mag, van Boeddha, we hebben het zelf op de tv gezien.
AziŽ schaamt zich onder dergelijke omstandigheden kapot, maar in Nederland stappen de betrokken verder door de wereld als waren ze overwinnaars-gladiatoren.

Opnieuw over de industriestad Twin Cities had City Pages een hartelijk artikel met foto van een thaise "chef" die blij zijn vrachtje noedels omhoog houdt.
Het gaat dan over de thaise wat Prom-wadzjŪŪrayŠn (schrijf: Promwachirayan) met zijn weekmarkt.
Herinneren we aan de verklaringen van aziatische collegae die met betrekking tot hindutempels en de brahmanen-bevolking die deze tempels buiten India zelf in stand hielden terecht spraken in termen van "tempel-economie". In beide gevallen, dus in het geval van de hindutempel en in dat van de boeddhistische wordt zo'n tempel-complex zo vaak mogelijk omringd is door een markt, of staan er toch tenminste een paar voedselverkopers naast de poort, voedsel dat in beide stromingen voor een deel binnen het tempelgebouw wordt opgedragen, waarna alles, of de rest, mee naar huis gaat en in de pan terecht komt.(1)
Er is ťťn uitzondering in Singapore geweest. Daar is het voorgekomen dat Hakka-markt-kokkinnen en voedselverkoopsters er eerst waren, naar hun mening te weinig omzet draaiden, en als gevolg een tempelbestuur hebben uitgenodigd een gebouw aan de rand van hun markt te vestigen, opdat er meer omzet zou komen, binnengebracht door een groter aantal voorbijgangers.

(1) Alles wat zich in een tempel bevindt, en alles wat daar plaats vindt heeft betekenis, en/of is een hulpmiddel op de weg naar verlichting.
Het "offeren" van iets is in die optiek dus een oefening in vrijgevigheid. Er zijn in zuid-Aziatische streken mensen die graag iets meer willen offeren dan een uit de tuin geplukt bloemetje. Wanneer dan mensen naar de tempel trekken om daar symbolisch een schotel voedsel of iets anders aan te bieden, dan komt het voor dat de arme mens in die offering meedeelt door de arm, of een kledingstuk van de offeraar vast te houden. Zo wordt indirect meegeofferd, wordt meegeoefend in vrijgevigheid, en wordt derhalve gunstig karma vergaard. De rijkere offeraars laten dit meedoen door soms zelfs onbekenden graag toe, en voelen zich zelfs vereerd. Zou u zich ook vereerd voelen? Of zou u zo'n bedelaar van u afschudden?
Theravāda in Amerika

Terug naar de theravāda-pagina

Terug naar de voorpagina

naar het White Jade River-blog

Words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.