White Jade River      
november 2018      






Boven aangekomen werd het gezelschap echter de toegang geweigerd door een groep tempelpriesters. Nieuws van 24 oktober informeerde ons dat de vrouwenrechten-activiste hier de moslima (notabene!) Rehana Fathima actief was geworden. Waarom zij als moslim nu zo nodig een hindutempel wilde betreden zal ze wellicht in de toekomst nog wel eens willen toelichten.
Geďnformeerd over de zaak besliste het Kerala Muslim Jama’ath Council dat Rehana niet langer tot de moslim-gemeenschap mocht behoren want ze had "de gevoelens van miljoenen hindus gekwetst". Roerende zorg.

Een gerechtshof had op 28 september bevolen dat de "vrouwen-ban" in de hindu Sábari-mala-tempel in Kerala opgeheven moest worden.
In de tempel wordt een god-avatar vereerd die Áyyappan genoemd wordt. Deskundigen lieten rond 20/21 oktober weten dat de verschillende beelden van goden in hindu-tempels geanimeerd zijn, zoals dat heet. Het zijn niet, zoals in boeddhistische tempels, herinneringen aan iets of iemand, en een focuspunt tot waar de bezoeker zich kan richten, maar, zo stelde een spreker, de godheid bewoont wel degelijk het beeld. We gaan hier geen oordeel over uitspreken, het is een zaak van hindus, en niet van anderen.

Het feit dat de tempel voor Áyyappan niet voor vrouwen in de leeftijd waarop ze kinderen kunnen krijgen toegankelijk is, heeft te maken met de Áyyappan-figuur die het celibaat vertegenwoordigt, propageert, of beschermt. Duidelijk is dat de gelovigen geen ontmoeting willen tussen het celibataire en vrouwen in de leeftijd waarop ze kinderen kunnen krijgen.
Voordat de pelgrim jaarlijks op pad gaat naar de Sábari-mala-tempel oefenen ze 41 dagen in abstinentie. De aanwezigheid voor het beeld is dan de apotheose, ze hebben het tot zover gered en bevinden zich onder ons.

Een paar sprekers die rond 20/21 oktober online waren wezen er op dat er tempels in India zijn waar alleen vrouwen mogen komen. Dat zouden er meer zijn dan die voor alleen mannen. Alle sprekers wezen er op dat het een tempelbestuur is dat bepaalt wie hun faciliteit mag bezoeken en wie niet. Ze menen dat een rechterlijke macht religieuze gebruiken niet mag overrulen. Ze wezen er ook op dat het thema vrouwen-emancipatie in India een recent binnengebracht concept is. Dat is, het zij er aan toegevoegd, de reden dat India nog steeds met bevreemding kijkt naar vrouwelijke monialen, of het nu gaat om de redelijk élitaire groep van de Brahma-kumaris of de boeddhistische of jaďn-nonnen. Ze mogen wel, maar ze worden beklaagd en doen er eigenlijk niet toe.

De Sábari-mala-tempel wordt medebeheerd door een koninklijke familie met, relatief gezien, geld en invloed.
Saarimala-tempel

Terug naar pagina 20

Terug naar de voorpagina

naar het White Jade River-blog

Words in picture-blog



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.