White Jade River      
augustus 2018      






Ze heeft het niet op het rondstappen achter iemand die een schaal muesli draagt — ersatz voor gierst — die hier of daar, aan deze of gene geofferd moet worden, en niet achter iemand aanlopen die een kom "rook" draagt voor hetzelfde doel. Niemand heeft Laurence iets verteld over de achtergrond en het waarom, en niemand onder de vaste gasten zal hier beseffen dat we te maken hebben met regionale gebruiken waar een sausje boeddhisme overheen gegoten is, en zal beseffen dat de meeste van deze substromingen de deuren naar andere boeddhistische praktijklijnen dichthouden: bij ons is het goed, de anderen zien het verkeerd of zijn nog niet 'zo ver' als wij, arme donders!
Laurence had iets beters verwacht, beter voor haar, dan, nuttiger vooral: een aanbod dat je mee kan nemen naar huis of naar de werkplek: debatteren over filosofie en theologie, en ademhalingstechnieken leren, dat eerste is ze gewend, over het tweede heeft ze gehoord dat dit boeddhisme is, en dat wil ze terugvinden resp. vinden, maar dan wel met een iets nieuwere inhoud en vorm, want 't moet wel leuk en spannend blijven.

Eigenlijk moeten esoterische, dus vajrayana-gemeenschappen in het westen leren om de vorm tot het minimum te reduceren, en de content tot het maximum te verklaren, en in Plouray wordt er een soort aanzet toe gegeven wanneer de hoofdmoniaal zijn gehoor voorhoudt dat er inzicht moet komen in "verlangen, haat, trots, onwetendheid, en jaloezie". Punt is even dat wanneer dit niet real-time wordt getoond en gecorrigeerd, het bij mooie woorden blijft waarmee de meisjes vol liefde weer huiswaarts keren — om uit hun slof te schieten, of diep ongelukkig te zitten wezen zodra er iets tegen zit.
Goed dan, de meeste esoterische gemeenschappen willen dat niet. Dat heeft ook te maken met machtsstructuren: iemand die iets dieps en moeilijks moeiteloos voordoet wordt al snel ademloos vereerd, met alle gevolgen van autoriteit-zijn van dien.
Mochten er andere zijn die in een nieuwe tijd, en op een nieuwe plaats toch enigszins willen buigen naar die nieuwe omstandigheden, dan moeten ze tenminste één ding leren: dat je mensen die niet vantevoren iets geleerd hebben over de theorie achter de praktijk niet zomaar binnen kan laten zonder dat het schade aan de persoon oplevert. Want wat heb je aan een journaliste die met de pest aan boeddhisme zo'n centrum uitloopt en de rest van haar leven nodig heeft om over het "affront" heen te komen!

Kortom, het viel de Libération-verslaggeefster bar tegen. En wie opgegroeid is in een meer exoterische boeddhistische setting heeft zelf in een dergelijke situatie ook al moeite om de geest in de "geen opinie-houding" te houden: gelijkmoedigheid betrachten, dus zonder opgewonden of boos te geraken gewoon maar meestappen zolang het niet echt uit de klauw loopt, dát is de praktijk van het boeddhisme: het trainen van geesteshoudingen waar je wat aan hebt. Debatteren en 'filosoferen', zelfs ademhalingstechnieken gaan het je niet brengen, kijk op de Himalaya-pagina maar naar het voorbeeld van Sakyong Mipham die met z'n poten niet van de vrouwen af kon bijven. Mipham heeft niets geleerd, niets getraind, en geen stukje inzicht verworven. Hij heeft op alle niveaus zijn leven verpest.



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.