White Jade River      
augustus 2018      






Art Director Caroline van Velze heeft een boeddhatje aan het eind van een gangetje bij de badkamer.
Tot 21 juli 2018 begreep ondergetekende nooit waarom deze mensen her en der boeddhabeeldjes neerzetten, veel vaker dan een Jezus- of Mariabeeldje. Ms van Velze's demo maakt het duidelijk: zij lijkt het eenvoudigweg te hebben gebruikt als focal point aan het eind van een gang, en al zegt ze het niet, hier en elders zal Baudelaire's "luxe, calme et voluptÚ" een rol spelen. Deze dichtregel uit "les fleurs du mal" van onze hash-roker die zo jammerlijk aan zijn einde kwam heeft vanaf eind twintigste eeuw dat deel van de europese wereld beziggehouden dat een inkomen proberen te verwerven uit de verkoop van luxe-producten. Dus, ziezo, we zijn er uit: boeddhatje dient voor die drie begrippen: kalmte, luxe en zinnelijkheid.

Hetzelfde geldt voor een merknaam als "Bodhi Leaf Coffee", een merknaam waar iemand als Marcus Lemonis geen eind aan heeft weten te maken. De bodhiboom heeft niets met koffie te maken, de tropen produceren in heel beperkte mate ge´mporteerde koffiestruiken (rechterkolom), maar de eigenaar van het merk wil hiermee hetzelfde uitdrukken als de interieur-decoratrice van "Zuiver": 't is prijzig, 't is exclusief, en je geniet ervan.

Het onderwerp viel zo'n beetje samen met een ge´llustreerd artikel over Generation Wealth, ondertitel ... een "Maatschappij in Extreem verval" (Society in Extraordinary Decline) waar inmiddels welbekende verhalen worden verteld over personen die te veel geld hebben, maar niet de hersens of het inlevingsvermogen om daarmee hele volksstammen uit de armoede te halen, en liever investeren in een telefoontje met ingelegde kristallen, en, zie de foto van het fotomodel, ook maar weer "een boedatje" ergens in de woonruimte, want daar word je zo lekker rustig van — althans, daar is 't voor aangeschaft.

Of het nu bodhi is of 't "boeddhatje", de westerse wereld heeft er de hele mikmak aan genotzucht in gestopt, en wil niets weten van "de echte Boeddha" die genotzucht als een van de extremen van de hand wees (zelfkwelling is het andere extreme): Yocayām kāmesu kāmasukhallikānuyogo hīno gammo pothujjaniko anariyo anatthasamhito:
"Daar is het nastreven van zintuiglijk genot [hedonisme], dat laag is, vulgair, de weg van de wereld, niet nobel, en niet naar het doel leidend."

In het verlengde hiervan kwm op 28 juli een bericht over toeristen op de berg Koya, een shingon-vestiging in Japan. In het gastenverblijf waren de futons en de kussens niet je dat, de monialen zouden beter engels moeten kunnen praten, en het eten was "bare bones", minimaal.
Zout op, zeg je tegen dergelijke gasten; wie luxe wil kan beter naar Dubai afreizen. De moniaal die dergelijk gasten afbekte zou zich helemaal niet moeten verontschuldigen; de gasten hebben eenvoudigweg een verkeerde voorstelling van zaken en willen ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.




Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.