White Jade River      
juli 2019      






Ettelijke jaren geleden verbood de toenmalige zuidkoreaanse regering de tempels die zich tijdens de Djosòn-periode (schrijf: Jeoson) in de bossen hadden teruggetrokken — c.q. monialen mochten zich niet meer in de steden en dorpen vertonen — nog langer kantoortjes in te richten bij de ingang van inmiddels nationale parken, waarvoor men tot 2007 een toegangskaartje moest kopen. Vanuit de bij de ingang staande kantoortjes werden toegangskaartjes tot de tempelterreinen verkocht; een mens moet ergens van leven. Daarop werd bekend dat alle kantoortjes in 2007 verplaatst werden tot naast de toegang tot de tempels.

Dat blijkt niet zo te zijn. Alleen de tempel op de berg dJiri heeft aan de overheidswens voldaan. Andere tempels behorend tot de Jogye Orde hebben het kantoortje op de oude plaats laten staan en heffen entréegeld bij alle bezoekers van het park. Dit liet Persbureau Yonhap op 21 juni weten.
Burgerinitiatieven hebben hier een zaak van gemaakt, ze willen die entree-gelden afgeschaft zien. De Orde hield daarop een persconferentie en liet weten dat in het geval de entrée niet meer bij de ingang van de parken geheven kan worden, er compensatie moet komen voor het verlies dat daardoor geleden zal worden — niet alle tempels zijn permanent bewoond. Er werd bij opgemerkt dat in het verleden de overheid de tempels gedwongen heeft opgenomen in de nationale parken.
Alles bij elkaar is dit conflict een nagloeien van de genoemde Jeoson-periode waarin er geen pogroms waren, maar waarin boeddhisten en het boeddhisme het wel heel erg zwaar hadden.

Op 17 juni werd de brief gepubliceerd die de monnik Dong-bong had geschreven aan de dalai lama. De brief dateert van maart 2019. Waarom de monnik de inhoud ervan in juni openbaar wilde maken stond niet in het Korea Times-artikel.

In die genoemde brief raadt Dongbong sunim de dalai lama aan terug te keren naar Tibet: "Laat, zoals Boeddha leerde, alle hechten aan het leven achter. Ik verzoek u (er staat please) terug te gaan naar uw vaderland Tibet ... om daar temidden van de Tibetanen te leven. Dat is de manier waarop op u de laatste strekke van uw leven zou moeten afleggen, zelfs wanneer het u als vernederend voorkomt. Dit, anders dan in ballingschap spreken voor miljoenen, zou veel mooier en verhevener zijn." Het impliciete antwoord van de dalai lama kwam tegen het eind van juni. Hij gaat niet.

Vorige maand maakten we er opmerkzaam op dat "China" en "India" over Tibet hadden gesproken, en dat de amerikaanse ambassadeur naar China een reis mocht maken naar onderandere Amdo, de streek waar de dalai lama geboren werd. Wordt er stille diplomatie gevoerd? Heeft men inspiratie gehaald uit het naar Vietnam terugkeren van Thich Nhat Hanh?

Dongbong sunim is abt over de Daegak-sa in Seoul. Met die naam zijn er twee in Korea's hoofdstad, en nog een in Busan. Na enig zoeken moest geconstateerd worden dat het om de tempel onder bovenstaande doorklik gaat. Het moet, ook gezien de abt's baard, een zelfstandige tempel zijn, niet opgenomen in een van de grote stromingen. Of hier een vorm van seon (spreek: sòn, d.w.z. zen) beleden wordt, of een praktijkopvatting die meer esoterisch is, valt niet zo gemakkelijk na te gaan. Wellicht komt daar nog eens wat aanvullende informatie over vrij.



Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.