maart 2025      

  Nieuws over boeddhisme



■ De deelnemers aan een bijeenkomst over "psychedelisch boeddhisme" gooiden in hun artikel in Lion's Roar er meteen maar een paar namen van boeddhistische beroemdheden tegenaan: "the late Ralph Metzner and Ram Dass, as well as Tenzin Bob Thurman, Ph.D., and Jack Kornfield, and others."

We komen ook de al jaren geleden door het ijs gezakte Stephen Batchelor tegen; hij pochte recentelijk weer met psychedelica aan de gang te zijn gegaan. Krankzinnigheid kent geen tijd.

Wanneer iemand zich netjes en volgens de regels toevertrouwt aan Boeddha, de Gemeenschap, en de Leer, dan is een van de op te nemen regels "ik neem me voor geen geestbenevelende middelen te gebruiken." Wanneer de organisatoren en "ca. 600" deelnemers aan "The Psychedelic Buddhism Conference 2025" menen daarvan te kunnen afwijken dan hebben ze ofwel niet normaal toevlucht genomen, ofwel ze weten het beter, danwel ze hebben de bron de rug toegekeerd.
En inderdaad, "Some speakers noted continued resistance from within Western Buddhist communities." Die houden we er in: frapper toujours!

Gaan we nog even verder op het thema afwijzen van geestbenevelende middelen (drugs, alcohol, tabak). En dan putten we uit de vroegste leerredes die, in tegenstelling tot de lagere verhandelingen, over het dagelijkse leven gaan naast, uiteraard, uitspraken over immateriële zaken en andere abstracta.
De Mángala soetta spreekt tot zowel de professionals als de burgers met zoveel woorden over het thema.
Uitsluitend aan de burer-volgelingen is het advies aan Siigala gericht: geestbenevelende middelen gebruiken leidt tot "lust, d.w.z. ongewenst secueel gedrag, en roekeloosheid".
En er is een andere tekst uit de Pāli-canon (hier naar het engels vertaald) waarin specifiek de monnik en non worden aangesproken ("de rijtjes": AN 8.39):

"Furthermore, abandoning the use of intoxicants (P.: majja), the disciple of the noble ones abstains from taking intoxicants.
In doing so, he gives freedom from danger, freedom from animosity, freedom from oppression to limitless numbers of beings.
In giving freedom from danger, freedom from animosity, freedom from oppression to limitless numbers of beings, he gains a share in limitless freedom from danger, freedom from animosity, and freedom from oppression.
This is the fifth gift, the fifth great gift - original, long-standing, traditional, ancient, unadulterated, unadulterated from the beginning - that is not open to suspicion, will never be open to suspicion, and is unfaulted by knowledgeable contemplatives and brahmanas(1).
And this is the eighth reward of merit, reward of skillfulness, nourishment of happiness, celestial, resulting in happiness, leading to heaven, leading to what is desirable, pleasurable, and appealing; to welfare and to happiness."


Oh, my goodness! Zeshonderd (zeggen ze) half- en heel-verslaafden in een zaaltje! Daar hadden ze in de 70-er jaren niet van durven dromen. En dan Boeddha's leer, door hen opgevat als uitsluitend meditatie, verbeteren: die ouwe bedoelde het goed, maar wij weten het beter.

Laten we er maar van uitgaan dat de psychedelische deelnemers zich niet (meer) als professioneel boeddhist zien, en ook niet als burger-boeddhist die de vijf levensregels heeft opgenomen, maar meer als "hulpverleners" ofzo die in het verleden iets over het boeddhisme hebben meegekregen, al dan niet van serieuze monialen, al dan niet uit de mond van de allereerste hieperdepieper gekkies die meenden op eigen houtje met Boeddha's leer aan de haal te kunnen gaan, om daar dan uit te peuteren wat ze leuk vonden, en achter te laten wat hen niet zinde — het summum van genotzucht, eveneens een drug.


(1) In alle vertalingen naar het engels die ik hier tegenkom wordt het Pāli-woord "bráhmana" vertaald met "de Brahmaan" of "Brahmaan" zonder lidwoord.
Dat is in alle gevallen te kort door de bocht. Wanneer Boeddha ten overstaan van zijn medemonniken verklaart wat een bráhmana is, dan wenst hij hen niet toe te behoren tot de hoogste laag in het kastesysteem, maar zegt eerder dat een echte brahmaan (vergelijk, een echte visser, of een echte piloot) iemand is die aan alle criteria voor, in dit geval, een hoogstaand leven heeft voldaan, of de persoon nu een hooggeborene is, of een boer, of een kapper, het laatste zijnde de laagste op de maatschappelijke ladder van die tijd.
In eventuele volgende edities of vertalingen doet men er goed aan het "Brahmaan" te vervangen door "brahmana" en er een verklaring bij te geven.
■ psychedelisch "boeddhisme"




Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.

Stichting onder nummer 20138036.