Jaar van de houten slang, vervolg
En dan is er nog een andere bron die de slang, van hout of niet, de kwaliteiten toedicht van wijsheid, charme, elegantie, en transformatie (denk aan dat vel dat tussen de lage struikjes achterblijft). Wie dus in 2013, 2001, 1989, 1977 en de voorliggende slangenjaren is geboren is daarmee intuïtief, een strateeg, en intelligent.
Geloof er niet te veel van. Wat Sakyamuni Boeddha ons leerde is dat we er op alle vlakken zelf tegenaan moeten en woorden als "lot" maar moeten vergeten — hoewel hij dat oude idee over hulpvaardige devas niet wilde afstoten teneinde de meerderheid van de bevolking niet op de kast te jagen.
Dat adagium van alles zelf moeten doen, en niets per gebed toegeschoven krijgen, is de reden dat de chinese boeddhistische mens zich niet verzet tegen het onchinese woord bidden in de monotheïstische betekenis van het woord (ook hier), en zich dan toch liever wendt tot Amitābha Boeddha (Amitofo; fo- = boeddha) want die, zo zeggen de drie geschriften rond deze boeddha-manifestatie, is tenminste behulpzaam op allerlei gebied, evenals zijn belangrijkste leerlinge, Quanyin.
|
|
|