|
■ Hoe beroerd het is gesteld met de beheersing van het Engels aan een kant van de aardbol die zich van "Amerika" aan het afwenden is, zelf in Zuid-Korea, bewees Lee Hyanghwi van de Maeil Business Newspaper van 20 oktober. In de kop van het artikel was er sprake van een "hanging Buddha", en nog wel uit de 19e eeuw.
Wat we op de krantenfoto zien is een grote thanka met daarop een afbeelding van Boeddha, die in dit geval buiten de tempelhal van de Jingwan-sa in Seoul is gehangen, overeenkomstig gebruiken die eens per jaar in Tibet plaatsvinden.
Herdacht werd dat 626 jaar geleden iets plaatsvond waardoor een "reconstruction of the land" op gang gebracht kon worden, in de woorden van Hyanghwi.
Even verderop lezen we dat koning Tae[d]jo, een uit de Joseon-dynastie, "59 bays of amphibians", bouwde, en wel op het terrein van bovengenoemde tempel. Wat dat dan geweest kunnen zijn, geen idee.
Als zodanig valt van het artikel weinig chocola te maken, althans waar het die 626-jarige geschiedenis en die "amphibians" aangaat.
Over die geschiedenis heeft deze pagina wat meer te vertellen. Daar is sprake van een jaarlijkse "Land and Water Ceremony" die in het koreaans
Suryukjae genoemd wordt, maar over koning Taejo (10e eeuw) geen woord.
Enig online rekenen levert het jaartal 1398 op. De 1e zoon van Taejo — hij had er 8, hij had niet stilgezeten — deed een greep naar de macht. Taejo benoemde daarop zijn 2e zoon en trad af, lezen we in een wiki-pagina.
Kennelijk wordt dit incident gezien als een herstel van de orde. En vervolgens, dat moeten we aannemen, werd de boeddhistische monialengemeenschap opgedragen om jaarlijks een herdenkingsrite te organiseren voor de bij die strijd overleden personen. We hebben dus eigenlijk te maken met een staatsbesluit dat ofwel nooit is teruggedraaid, danwel nog steeds gehandhaafd wordt, ongetwijfeld door regeringsfunctionarissen die iets plechtigs willen waarbij ze zich als bijzonder in geestelijke zaken geïnteresseerd kunnen manifesteren. Dergelijke fratsen, daar ter gelegenheid van de eveneens jaarlijkse dodenherdenking, hebben we ook op Taiwan gezien.
■
De taiwanese organisatie Foguangshan heeft van bijna bij het begin, vanaf het moment dat de stichter-abt zelf goed gevestigd was, een leken-organisatie opgericht, het BLIA (Buddha's Light International Association) waarbinnen de burgerij voornamelijk bezig is met welzijnswerken.
Daaruit zal de koreaanse Jogye Orde inspiratie hebben gehaald om ook zo'n aparte leken-organisatie op te richten. In een bericht van de Korea Herald lezen we dat de voorzitter van de Herald Corp. aan het hoofd is komen te staan van de Lay Buddhist Association in Korea.
■ Ter bevordering van Buddhism-study aan de universiteit van Yale heeft de Jogye Orde een donatie gedaan van $1 miljoen.
Voor zover het hier begrepen wordt gaat dit bedrag gebruikt worden om (vanuit Korea?) gastsprekers maar Yale te brengen, en ook zullen er workshops, conferenties, en andere evenementen georganiseerd worden.
De organisator Hwansoo Kim spreekt in het persbericht over "mijn mede-monniken en -nonnen". Hij is daarmee niet alleen professor koreaans boeddhisme en cultuur, maar ook een gewijde in genoemde Orde.
In de week waarin de overhandiging van de gift plaatsvond bracht ook Jinwoo sunim, algemeen hoofd van de Orde, een bezoek aan Yale. Hij hield daar een voordracht.
■ We mogen van RFA niet verwachten dat ze er verstand van hebben. Dat ze dus schrijven over Noordkoreaanse boeddhisten die bidden voor "good luck" is nu eenmaal begrijpelijk tegen de achtergrond van de christelijk-amerikaanse maatschappij waar RFA uit voortkomt, ook al zijn de redacteuren van aziatische komaf. Zie voor bidden ook de pagina over de jaïns.
In het artikel lezen we dat een inwoner van Songchon county meldt dat er steeds meer landgenoten zijn die hele kleine boeddhabeeldjes kopen, klein genoeg om in de hand gehouden te worden. Wanneer het moeilijk wordt richten ze daartoe hun gebeden. Z/hij vertelde ook dat het ambulante handelaren zijn die deze beeldjes verkopen. Of het ook die handelaren zijn die de beeldjes maken, staat niet in het artikel.
Zoals elders waar het boeddhisme niet of nauwelijks meer op professioneel niveau wordt aangereikt, zullen we ook in Noord-Korea een afbuigen richting volksgeloof gaan meemaken.
Ga naar de Korea-paginas voor een enkel woord over het noorden.
|
|
|
|