|
Topstuk van een nieuwe tentoonstelling in het MET in New York is deze pauw waarin niet al te lang geleden nieuwe pauweveren in moeten zijn gezet. Ze zijn symbool van wijsheid want ze voeden zich met planten en dieren die voor de mens schadelijk kunnen zijn, en daarmee transformeren ze het schadelijke in wijsheid, althans volgens de Himalaya-stromingen. Deze pauw wordt volgens de boeddhistische esoterie van de Himalayas bereden door een van de verlichtings-emanaties die in die sub-stromingen zijn ontstaan. China noemt dit een figuur uit de chinese cultuur, maar in feite hebben we het over een artefact uit Tibet en omstreken.
De online-paginas die over deze pauwenfiguur gaan gooien allemaal de hindu en boeddhistische betekenissen door elkaar, dus een eensluidende verklaring geven over wie de pauw berijdt, Amitābha Boeddha of een andere verlichtingsmanifestatie, is daarmee onmogelijk. →
|
De tentoonstelling heet "Recasting the Past(Chin.: fugu): The Art of Chinese Bronzes, 1100-1900", te zien tot 28 september. Naast stukken die de MET al had zijn voor de gelegenheid bronzen toegevoegd uit het Shanghai Museum.
|
Ook het koreaanse
KBS is gebruik gaan maken van AI-gegenereerde vertalingen. Volgens die vertaling wordt het engels woord "scroll" dan weergegeven als "a hanging Buddhist painting".
In het KBS-artikel gaat het over een rolschildering (scroll) met een afbeelding van
Maitreya die afkomstig is uit de
Muryang-tempel in Buyeo. Het 14 meter hoge werk is inmiddels op de lijst Nationale Erfgoederen geplaatst.
|
|
François Bourniche publiceert op bluesky een groot aantal fotos die hij gemaakt heeft op zijn reis door India, vooral fotos van de beeldhouwwerken en bas-reliefs hier en daar. Dit mytische of sprookjesachtige monster fotografeerde hij in Rajastan.
Zult u nou nooit meer zeggen dat "wij" het toch beter doen van "van die culturen"!
|
|
Het recentelijk uitgegraven standbeeld van ca 1 m. hoog is geen boeddhabeeld zoals de ANA en ASI (Apsara National Authority en Archaeological Survey of India)
beweren.
Van het beeld werd in 1927 al het hoofd teruggevonden op het terrein van de
Ta Prohm, en later vond men een linkerhand en een voet.
Gezien de decoratie op het beeld — Boeddha droeg geen juwelen — hebben we eerder te maken met een van de figuren die tijdens de Khmer-periode om een boeddhabeeld heen werden gepositioneerd, ofwel tijdgenoten, danwel latere supporters/financiers van bouwprojecten. Bovendien hangt links van de figuur iets wat op een tas of een zak lijkt. Ook dat is indicatie dat het geen boeddhabeeld kan zijn.
De ANA doet er goed aan de ASI niet als deskundig op het gebied van boeddhistische oudheden te zien.
|
|
Naar aanleiding van een vorige maand aangekondigde vondst van een boeddhahoofd op een van de archeologische sites in de
Diamond triangle in
Odisha
had de Hindustan Times het ineens over "the great Mauryan emperor Ashoka". Dat is wel eens anders geweest; er waren tijden waarin Ashoka, Asoka, of Ashok een beetje als een mislukte voorlaatste keizer van de Mauryas werd gepresenteerd. Tijden veranderen.
Het artikel is geïllustreerd met een foto van de nog staande of herstelde toegangspoort tot een van de voormalige tempelcomplexen te Ratnagiri. Dat is altijd welkom, hoe meer documentatie over de verschillende sites hoe beter.
|
Wie het hele artikel wil lezen moet zich even abonneren.
|
Chapps, bezig op bluesky (@chapps.bsky.social) meent dat dit bas-relief uit ws. 100 - 200 nC een boeddhistisch werk is, want gevonden in de
Gandhara-regio dus dan weet je 't wel.
Chapps zegt dat hier sprake is van Laocoön die met zijn zonen het trojaanse paard binnen de muren van Troje brachten.
Een van Chapps' commentatoren maakt de terechte grap dat dit wel een erg klein paard is, gezien het aantal manschappen dat zich in zijn buik verschool.
Waar we mee te maken hebben is wat we op een soortgelijk beeld kunnen zien zoals dat ergens in een Leids museum staat (als ik me goed herinner). In het leidse geval stoot de ene man het wapen in de borst van de koe, terwijl de andere man haar staart heeft opgetild en het beest bevredigt, opdat ze niet in opstand komt tegen de toestotende slachter. →
|
Waarom staat dit paard op rolletjes? Omdat dit de veewagen van die tijd was. Varkens zijn zich nog het meest gewaar van dreigend onheil, maar ook andere dieren steigeren en bokken zodra ze bloed ruiken.
Heeft Chapps gelijk wanneer hij zegt dat de Gandhara Laocoön wel een soort bodhisattva moet zijn geweest — want gebeeldhouwd in de regio waar zich toen boeddhistische gemeenschappen bevonden?
Moet daar nog een antwoord op geformuleerd worden?
|
In het kader van Asia Week in New York toomde de Ippodo Gallery werk van onderandere Inoue Yuichi, onderandere dit karakter "hin" dat binnen de filosofie van het zen staat voor armoede of armzaligheid: de naakte staat van pas geboren zijn. Het 126 x 106.5 cm werk stamt uit 1974.
|
|
|
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |