|
Heb ik dit al eens verteld? Eind 70-er jaren in het nieuwe Centre Pompidou in Parijs tijdens een tentoonstelling van mobiles van Alexander Calder. Stond voor een van die mobiles, kwam een vrouw met een opgevouwen krant in de hand aangesneld en zwaaide met die krant heen en weer opdat de mobile in beweging zou komen.
Zij geërgerd over zo'n ellendig rotbaantje als krantenzwaaier, ik dikke pret.
Dit ter gelegenheid van een Calder-tentoonstelling bij Thaddaeus Ropac in Parijs, tot februari 2025.
|
|
De Engaku-ji in Kamakura, zo liet NHK World op 4 november weten, heeft een tentoonstelling ingericht waar de kalligrafieën en schilderingen te zien zijn die in deze zentempel doorgaans niet aan het publiek getoond worden. Een brief geschreven door Hojo Tokimune, die de "patron" van de Engakuji wordt genoemd, is daar het meest opvallende artefact. Waar we er eerder van uitgingen dat chinese monniken op eigen houtje naar Japan voeren om daar de boeddhistische leer te vestigen, zo zien we hier dat de 13e-eeuwse Hojo Tokimune hen naar zijn land uitnodigde. Tokimune hoorde tot de Hojo-clan, en dat is iets wat in Japan belangwekkend wordt gevonden. In ieder geval zal hij gemakkelijk clansleden bereid hebben gevonden om genoemde tempel te bouwen om daar onderdak te verstrekken aan een aantal monialen. →
|
Waarom hij net in de jaren van de 2 invasiepogingen door mongoolse troepen zennis vanuit China naar Japan uitnodigde is een beetje vreemd, in onze ogen. Werd van die expats support verondersteld in een anti-mongoolse gezindheid in Japan? In ieder geval was ook in Korea de monialengemeenschap rechtstreeks betrokken bij het bestrijden van die vloten vanuit Mongolië.
|
Mooie smoes om deze foto van Brassaï te tonen: een duif (waarvan ten onrechte wordt beweerd dat ze zo vredelievend zijn) op de kop van een sater, ergens op de gevel van een kerk in Parijs. Genomen in ca. 1936, niet lang voordat in West-Europa voor een aantal jaren het licht uitging. Heeft de fotograaf iets dergelijks voorvoeld? Zou kunnen, maar misschien ook niet.
Die smoes dient dan om de aankondiging te herhalen waarin staat dat boekhandelaar Fnac op 3 oktober van dit jaar een 300 paginas dik boek heeft uitgegeven over het werk van onderandere Brassaï: Regards. Un siècle de photographie, de Brassaï à Martin Parr.
Van Brassaï en andere kunstenaars werd gezegd dat ze pas tot volle bloei kwamen wanneer ze in abjecte armoede leefden. Jaja! Brassaï woonde inderdaad in een soort hut op palen in een schuur: 4 wanden en een dakje waarin het 's-winters nog net uit te houden was.
|
|
Een team aan de Ritsumeikan University in Japan heeft een "AI neural network" gemaakt waarmee op niet-invasieve manier 3D-afbeeldingen gemaakt kunnen worden van, in dit eerste geval bas-reliefs op de Borobudur die te ver afgesleten zijn, of te fragiel om op andere manier aan het licht te kunnen worden gebracht.
De eerste poging van het team heeft twee voorheen quasi onzichtbare vrouwenhoofden aan het licht gebracht, dames met hoofddeksels die ofwel moeten aanduiden dat we hier te maken hebben met hemelse vrouwen ( devi (i = ♀), danwel met sponsoren die de bouw van de Borobudur mogelijk maakten.
|
|
"Het beste van de boeddhistische kunst", dat meent het bestuur van het nationale museum n Nara, Japan. Het bericht in de Asahi toonde dan ook een zwaard ter introductie van een aangekondigde jaarlijkse tentoonstelling.
We mogen ons toch afvragen wat Japan er nog van weet, behalve dat je trouwt in een shintō-tempel, en de uitvaart regelt via een boeddhistische. De foto toont het museumgebouw.
|
|
Al tijdens zijn leven was de stichter van, en abt over de Fo Guan Shan-denominatie van het taiwanese mahāyāna, de eerw. Hsing Yun (spr. ongev.: hsieng juun), bekend, resp. beroemd vanwege zijn eigen stijl van kalligraferen. Bezoekers die enige tijd in de hoofdvestiging verbleven werden aangespoord het ook eens te proberen, ook omdat diepe concentratie op iets dergelijks een vorm van meditatie is.
China Daily, toch een vasteland nieuwsorgaan had een artikel over de monnik's werk dat nu te zien is in het National Museum of China. De tentoonstelling valt binnen het vasteland's streven tot eenwording van China en Taiwan. Althans zo werd het verwoord door de schrijver van het artikel.
Taiwan kent het National Palace Museum en het National Taiwan Museum. Het vasteland heeft het National Museum of China — van waaruit bij de vlucht van het nationalistische leger naar Taiwan de meeste voorwerpen zijn meegenomen die nu in de twee andere musea op Taiwan bewaard worden.
|
|
|
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |