Uit het archief van www.buddha-dharma.nl






CHINA

De Kizil-grotten





Electronische bewaking Kizil-grotten

Zelfs bij de 1000 Boeddhas grotten in Kizil (spreek: Kizl), in de Uyghur-regio van Xinjiang, vandaag in handen van China, is het nodig gebleken electronische bewaking te installeren. Dat leerden we uit een bericht dat Chinaview op 4 oktober 2006 verspreidde. Er zijn infrarood-detectoren en cameras geïnstalleerd om de ca 10.000 vierkante meter frescos en beeldhouwwerken te beschermen. De grotten werden vanaf de derde eeuw uitgehouwen en zijn gedurende de 20ste eeuw serieus beschadigd geraakt, zowel door weersinvloeden als door mensen.
Vandaag behoren de grotten tot het cultureel erfgoed van China.

Op de site www.silk-road.com/artl/buddhism.shtml vindt u een paar woorden over de migratie van boeddhisme richting China, en over de kunst van het Tarim-bekken in het bijzonder. U vindt er ook een van de vele muurschilderingen.

De Tarim-regio is ook de plaatst waar perfect bewaarde mummies zijn gevonden. Een van de mummies is die van een blonde man van ca. 6 voet (2m) lang. De lichaamslengte van deze man herinnert ons aan een uitspraak van Sakyamuni Boeddha waar hij vertelde dat de hele wereld gevonden kan worden in dit zes voet lange lichaam van ons; onze voorvaderen van 2550 jaar en langer geleden, en uit die regio, waren geen onderdeurtjes.

De woorden over het boeddhisme in het Tarim-bassin uit de silk-road.com-bijdrage volgen hier: "We hebben geconstateerd dat tegen de zevende eeuw alle kleine koninkrijken uit de Tarim-regio helemaal naar het boeddhisme waren overgegaan waar zoveel Indische cultuur was binnengebracht dat Sanskriet de religieuze taal was geworden.
Naarmate boeddhisme zich verspreidde naar het Tarim-bassin, met Kashgar, Yarkand en Khotan in het westen, Tumsuk, Aksu en Kizil in het noorden, Loulan, Karashahr en Dunhuang in het oosten, en Miran en Cherchen in het zuiden, werden dit belangrijke centra van boeddhistische kunst en filosofie. De teksten werden vanuit het Sanskriet overgezet naar verschillende lokale Indo-Europese talen zoals het Tochaars en het Kuchaans. Tegen 658 was Kucha ontwikkeld tot een leidend centrum van hinayana boeddhisme, en werden wandschilderingen gevonden in de grot-tempels van Kizil; ze dateren van tussen de eerste en de achtste eeuw. De vroege kunst van het Tarim-gebied was sterk Indo-Perzisch van stijl, maar vanaf de zesde eeuw, nadat de T'ang het Tarim-bassin waren gaan domineren, werd die Perzische invloed geleidelijk-aan vervangen door Chinese."

19 septemer 2021

Onder de titel "Endlich offen" kondigde het Humboldt Forum in Berlijn de opening aan van een museum dat zowel aan Berlijn is gewijd, en over een groot oppervlak de inhoud bevat van het voormalige museum in Dahlem waar de uit Afrika, Oceanië en Azië "meegebrachte", en deels van de Britten overgenomen collecties zich nu bevinden.
De vraag aan mezelf, tijdens mijn bezoek aan Dahlem, wat nu het verschil is tussen "kunst" en "etnogragrafie" is ook bij het aanschouwen van een door Arte op 19 september 2021 uitgezonden documentaire niet beantwoord. Waarom men de vooral uit de Kizl-grotten gehaalde boeddhistische muurschilderingen "kunst" vindt, en de Benin-bronzen, een troon die teruggevraagd wordt door een van de volkeren van Afrika, de vele rituele afrikaanse maskers, en de indrukwekkende vaartuigen uit Oceanië "etnografie", het blijft een vraag, ook voor de duitse betrokkenen die zich er over hebben gebogen en ook geen antwoord hebben gevonden. Dit, en de vraag over teruggave van bepaalde onderdelen van de collectie hebben tot een controverse geleid, en ook die controverse is onbeslist de voorlopige geschiedenis ingegaan, ook al zijn er enkele concessies aan "terugvragers" gedaan.
Daarbij komt dat een deel van de museum-façade een modern aanzien heeft, maar een ander deel het neo-classicisme van de berlijnse architectuur weerspiegelt, compleet met gouden koepel en daarop het kruis van de christenen. Het moet voor de architect van dat deel van het gebouw duidelijk zijn geweest: het christendom buigt zich welwillend over de culturele uitingen van elders.
Verder heeft het Humboldt Forum een of meer Kizl-grotten nagebouwd, compleet met gecopieerde wandschilderingen en daarin dan de beeldhouwwerken en structuren die in Dahlem al te bezichtigen waren.



Verder naar de afbeeldingen






Naar de archiefpagina | Naar de Soetraspagina

Deze pagina is er een op de site www.buddha-dharma.nl
www.buddha-dharma.nl is eigendom van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme