Op de veertiende mei 2007, voorafgaand aan de viering van Sakyamuni Boeddha's geboorte op de vierentwintigste, bracht de Rooms-Katholieke bisschop van Zuid-Korea een bezoek aan de eerw dJikwan, het hoofd van de Jogye Orde, en overhandigde daarbij de beste wensen van het Vatikaan. De eerw Jikwan presenteerde de bischop een kleine lotus-lantaarn en verklaarde daarbij de betekenis van de lotus: "De lotus kan in vuil water groeien en toch mooie bloemen voortbrengen. En anders dan in het geval van andere planten die vrucht dragen nadat de bloemen zijn verwelkt, draagt de lotus vrucht op het moment waarop de bloemen uitkomen. Hier zien we de gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg. Dat is het karma van boeddhisme." De gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg wordt telkens op heel eenvoudige manier getoond in ons eigen dagelijkse leven, in, bijvoorbeeld, overheidsmaatregelen, en in de cultivering van de Boeddha-Dharma. Wanneer een scholiere haar klasgenoten vervelend benadert, mag ze er niet op rekenen dat er veel gasten zijn op haar verjaardagsfeest — de gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg. Er zijn overheden die besluiten een deel van de niet werkelijk helemaal te genezen zieken geen extra hulp in de vorm van medicijnen of verzorging te geven. Dat deel van de natie zal dan ook niet genezen, en nooit productief worden — de gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg. Er zijn overheden die besluiten die permanent zieken toch zoveel mogelijk bij te staan opdat ze tenminste de zorg voor de kleine kinderen van een werkende buurvrouw op zich kunnen nemen, met als gevolg dat er weer een paar handen vrij komen die bij kunnen dragen aan het welzijn van de natie — de gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg. Er zijn mensen die wel zo'n beetje willen mediteren, en wel zo'n beetje willen weten waar het in het boeddhisme over gaat. Ze zullen de Boeddha-Dharma nooit waarmaken — de gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg. Er zijn mensen die de Boeddha-Dharma helemaal willen begrijpen en die er de meditatie en cultivering voor over hebben die er voor nodig is. Zij zullen de Boeddha-Dharma beslist, en nog in dit leven, tot het niveau van hun eigen karmische vermogens waarmaken — de gelijktijdigheid van oorzaak en gevolg. Het gevolg zit al opgesloten in de oorzaak.
Pagina 1 |
identiteit van tegengestelden |
de Rede over de Gouden Leeuw | de Spiegelkamer |
enkele biografische aantekeningen | Indra's Net |
Ocean Seal Samadhi Naar de archiefpagina | Naar de Soetraspagina Deze pagina is er een op de site www.buddha-dharma.nl
www.buddha-dharma.nl is eigendom van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme |