|
■ Er was een jonge maleisische etnisch-chinese monnik die voor ondergetekende een lijst opstelde met alle gedenkdagen voor alle grote
bodhisattvas uit het Grote Voertuig. Hij kwam een heel eind, maar verzuchtte dat de berekening — de traditionele chinese kalender met af en toe een schrikkeljaar volgend — na een x-jaar voor hem onmogelijk was. We gingen er toen van uit dat er in Singapore feng-shui meesters zouden zijn die dat in een handomdraai zou lukken. Die bronnen hebben we sindsdien echter niet geraadpleegd.
Dit als inleiding tot de viering van de, zegt de legende, geboorte van
Quanyin (Avalokiteshvara), Quan Am in het vietnamees, op 18 maart jongstleden.
De vietnamese pers liet weten dat het een soort volksfeest was geworden. Een enkele krant had het dan toch over die mahāyānistische boeddhistische viering, een van de drie, zoals we er in wezen ook drie hebben voor onze historische Boeddha: het geboren worden, het Ontwaken, en het Verlicht heengaan.
We kunnen er niet van uitgaan dat het volgend jaar weer 18 maart zal zijn, want de maanstanden houden zich niet aan de westerse kalender, en van die maanstanden hangen de verschillende vieringen (op de oost-aziatische kalender) af.
In Taiwan werd op dezelfde dag dezelfde herdenking gehouden. De RTI bracht als nieuwtje dat bij de Longshan-tempel was afgezien van het aanbieden van wierook in het grote wierookvat op het toegangsterrein. Vooral in het daoïsme wordt de bezoeker begroet door aan de dakrand van de tempel opgehangen wierookslingers, en gebruikelijk is daar dat men niet 1 staaf wierook aanbiedt maar bij voorkeur 2 samengevouwen handen vol van die dingen.
Die ellendige gewoonte werd tientallen geleden al afgewezen door vooruitstrevende tempelgemeen-schappen en vooral in een stadstaat als Singapore lijkt het nu helemaal van de baan te zijn. Ook in die tijd zagen we dat afstand nemen van het aanbieden van wat we echt wel stinkstokken mogen noemen als regel werd ingevoerd. Uit ervaring blijkt dat slechts tijdens de 2 dagelijkse recitatiediensten de eerst aangewezene bij zo'n dienst 3 wierookstokjes aanbiedt: 1 voor Boeddha, 1 voor zijn Leer, en 1 voor de communiteit als geheel. Daar blijft het dan bij, op een enkel wierookstokje na bij bijvoorbeeld de overlijdensplaquette voor een voorganger-abt na.
■ Al op de voorlaatste dag van februari werden in Vietnam activiteiten in gang gezet voor het organiseren van de jaarlijkse vesak-viering.
Onderandere La Voix du Vietnam berichtte er over. Waarom een en ander zo vroeg in gang werd gezet is gelegen in het feit dat het dit jaar in Vietnam is dat de Verenigde Naties deze gebeurtenis mee viert, en wel tussen 6 en 8 mei. Die officiële viering vindt dan plaats in Hô Chi Minh-stad. Er worden ca 2000 aanwezigen verwacht, zowel uit het land zelf als uit het buitenland. Leider van de voorbereidingen en ceremoniën zal, voor de vierde keer, phra
Brahma-pundit zijn; hij heeft inmiddels ervaring opgedaan.
De foto toont de "buddha bathing-ceremony" van een paar jaar geleden in Hue. Bij die gelegenheid wordt een beeldje van een baby-boeddha voorzichtig overgoten met "badwater" waar doorgaans bloemblaadjes aan toegevoegd worden.
|
|
Vietnam kent verschillende namen voor verschillende soorten tempels. Bij de weergave van namen worden de vietnamese diacritische tekens weggelaten. Een gemeenschapshuis ter ere van de dorps- of streekgod heet een " dinh". Wat in de volksmond een boeddhistische "pagode" wordt genoemd heet " chùa". De helden of beschermende wezens krijgen een " den". Het volkse daoïsme kent de " dien" of de " phu", en de confucianisten hebben een " van tu".
Terug naar de voorpagina
naar het White Jade River-blog
Words in picture-blog
mastodon
|
|
|
|
Nieuws over Boeddhisme is een productie van White Jade River, Instituut voor Boeddhisme.
De paginas bestaan sinds december 2004.
|
Stichting onder nummer 20138036.
|
| |